Issadissas Blogg

Issadissa iakttar och kommenterar samtiden

Checklistan för livet eller hur du vet att ditt liv är perfekt

with 10 comments

Den här bilen finns absolut inte med på listan.

Jag lovade före sommaren att skriva om Checklistan för livet. För det ju nu så är att jag bor i en välbeställd villaförort utanför Stockholm. Där är människor ganska lika, de är borgerliga och de hävdar individualistiska val. Men ibland känns det som om många av dem har samma lista över hur ett perfekt liv ska vara.  Och då tror jag att listan ser ut såhär (tyvärr är jag inte tillräckligt bra på html för att få in boxar som ni kan använda för att pricka av i listan):

  • Skaffa utbildning
  • Skaffa kille eller tjej (motsatt kön gäller)
  • Förlova sig
  • Gifta sig
  • Skaffa bra jobb
  • Första barn
  • Radhus
  • Barn nummer två
  • Friliggande villa
  • Tredje barn
  • Nytt kök i vitt
  • Stor bil av busskaraktär
  • Hund
  • Måla väggarna Stockholmsvita
  • Fondvägg, målad i ”spännande” färg eller med ”roligt” mönstrad tapet
  • Pojkarna ikläds pikétröjor från Polo Ralph Lauren
  • Flickorna bär Hollister-kläder

Så sitter man där med det perfekta livet. Man har bockat av varenda punkt på Checklistan för livet. Och sen då? Hmmmm…. Då kommer nog:

  • surdegen
  • och sedan kommer mannens motorstarka statusbil – ”’cause I’m worth it”.

Jag drar mig till minnes en gång, och det är nog därför jag skriver om det här, en arbetskamrat till mig som suckade litet behagsjukt och så sa hon:

–          Mitt liv är alldeles perfekt.

Och fortfarande undrar jag om hon verkligen kände att livet var perfekt eller om det helt enkelt var så att hon kunde pricka av de flesta punkterna i Checklistan för livet. Jag vet inte. Jag borde kanske fråga henne.

Written by Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen

augusti 22, 2012 den 7:38 e m

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag höll på att inte se din kommentar eftersom jag bara fick en liten notis om att du hade svarat, är så van vid att folk går in på min blogg och svarar direkt där 🙂 hursom, du nådde absolut fram till mig med ditt inlägg och även detta inlägg var väldigt bra skrivet.

    Jag tycker egentligen att det är hemskt tråkigt att det är sådär listan ska se ut, att man kan mäta lycka på det sättet. Det finns ju så otroligt mycket olika sätt och alla är ju individuella. Men, men som du skrev så är det väl så de borgerliga ser på det hela.

    Kram

    rhulth

    augusti 27, 2012 at 8:39 e m

  2. […] i sin människosyn. Skrämmande nog är han både pappa och chef. Därför vill jag påminna om mitt inlägg om checklistan för livet och denna dikt som i stunder mal i mitt huvud. De där dagarna när man är reducerad till ett […]

  3. […] Idag regnar det i Stockholm. Tack och lov. Alldeles skönt att vara utmattad och få sitta och läsa och lyssna på när Pojken skjuter zombies. Jag ville läsa men det som fanns i hyllan kändes för tungt. Jag asade mig ner till trappuppgångsbiblioteket och insåg att jag läst det mesta. Tog Björn Hellbergs ”Sankte Per”. Förstod att den skulle vara av mysdeckarvarianten, men tänkte att det kanske är alldeles vad jag behöver. Trots att jag nu mest läser svartare typer av deckare är jag väl bevandrad i mysgenren också. Miss Marple, Krister Homan och hans katt har varit mina följeslagare tidigare. Alldeles för tidigt. För det kan jag väl lugnt säga, jag har gjort det mesta i fel ordning och vid fel tillfällen. Åtminstone om man tänker att livet ska gå enligt checklistan för livet. […]

  4. […] sedan gäller det bara att hitta rätt person att utföra de olika stegen tillsammans med. (Se min checklista för att få koll på hur du ska gå tillväga om du undrar hur ett perfekt liv ska konstrueras.) I […]

  5. […] lördagens drapa. Igår var det Anita Schulman som kontrade. Jag blir bara stum och hänvisar till checklistan för livet som jag inser kanske ska redigeras. Beroende på vem det är som vinner VM i det perfekta livet. […]

  6. […] kärlekslöst och allmänt glädjelöst. Men det är klart, hon är på god väg att bocka av hela checklistan för ett lyckat liv. Och det kanske är själva […]

  7. […] Jag har ju studerat och noterat. Bedrivit fältarbete i den välbeställda villaförorten jag bor i. Närstuderat bloggar och glansiga magasin.  För att kunna göra Checklistan för livet. […]

  8. […] Alla känslor är inkapslade, allt är fint och välordnat, alla gör vad de förväntas, livet levs i rätt ordning enligt en solklar checklista. Den yngre brodern har drömt om att leva i det här enkla samhället […]

  9. […] Jag har ju studerat och noterat. Bedrivit fältarbete i den välbeställda villaförorten jag bor i. Närstuderat bloggar och glansiga magasin.  För att kunna göra Checklistan för livet. […]

  10. […] som köper ställen i skärgården för att det är det man ska ha (ytterligare en punkt till Checklistan för livet, alltså). Eftersom de har barn som är så upptagna med alla typer av aktiviteter och eftersom den […]


Lämna en kommentar