Issadissas Blogg

Issadissa iakttar och kommenterar samtiden

”Jag har också varit utbränd”

with 7 comments

DSC_1350 (2)

Ja, det kanske du har. Eller inte.

Att ha varit sjukskriven i tre veckor för att återhämta sig från ett stressigt liv är inte utmattningssyndrom.

Att ha fått upprepade stressrelaterade panikångestattacker är inte heller i sig tecken på utmattningssyndrom.

Att inte orka göra någonting en helg eller ens en hel semester är inte utmattningssyndrom.

Men det är tecken på att du kanske kommer att hamna där. Och du – då kan du göra mycket! Du kan:

  1. satsa på återhämtning så som du förut satsat på träning
  2. ge dig själv en klapp på axeln varje gång du tar en långsam promenad, mediterar eller gör djupavslappning
  3. byta till ett jobb där kulturen är hälsosam
  4. bryta upp från en destruktiv relation
  5. distansera dig känslomässigt från krävande syskon, föräldrar, vänner och morföräldrar
  6. lära dig sova ordentligt och praktisera det
  7. gå med på att kvällar och helger är till för vila
  8. strunta i att renovera köket

Ja. Du fattar. Det går att stoppa.

Så att du inte hamnar där jag har hamnat. Jag och mina medsystrar (och -bröder) kunde tyvärr inte bara skärpa oss och vila tre månader eller besluta oss för att vi inte ville hamna i ”de utbrända tanternas förening” (som en doktor sa till en av mina vänner). Våra kroppar och hjärnor kollapsade, vi hittade inte hem, vi kunde inte gå upp ur sängen på flera månader, våra hormonsystem har varit så felkalibrerade att minsta lilla fysiska ansträngning har fått våra kroppar att dra upp i full beredskap, med totala bakslag som följd.

Så. Du har nog inte varit utbränd. Men du är på god väg att bli det. Om du inte tänker efter, gör annorlunda, rannsakar dina värderingar, slutar tänka att ”jag måste”, börjar vila.

Och låt oss som faktiskt varit där vara experterna på vårt eget mående och på vårt tillfrisknande.

Written by Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen

november 28, 2015 den 1:32 e m

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Så bra skrivet! Är så trött på alla som tror att de varit utbrända.

    riktliv

    november 28, 2015 at 2:06 e m

    • Tack!
      Fin helg!

      Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen

      november 28, 2015 at 2:31 e m

  2. […] några dagar sedan postade jag ett inlägg som handlade om att det inte alltid är så lätt att få förståelse från andra människor när […]

  3. […] värsta-skoven, du som följer bloggen vet vad jag åsyftar. Läs annars här och här). Det vill säga en lång, lång period då många tecken finns på ohälsosam stress, […]

  4. Tack för intressanta inlägg! Jag lyssnar på dig, bland annat, som vet – för jag har i ett år varit på väg mot utbrändhet. Blev sjukskriven i juni, sa upp mig från mitt jobb 1 oktober – såå skönt! Nu ska jag försöka återhämta mig. Jag tror att jag stoppade i tid, ändå känns det som jag har förlorat ett år.

    monasaw

    december 1, 2015 at 10:29 e m

  5. […] några dagar sedan postade jag ett inlägg som handlade om att det inte alltid är så lätt att få förståelse från andra människor när […]

  6. […] värsta-skoven, du som följer bloggen vet vad jag åsyftar. Läs annars här och här). Det vill säga en lång, lång period då många tecken finns på ohälsosam stress, […]


Lämna en kommentar