Issadissas Blogg

Issadissa iakttar och kommenterar samtiden

”Snöängel” av Anna-Karin Palm

leave a comment »

En krönika om en bok. Men där krönikan handlar mer om mitt förflutna än om boken. Eller inte. #blogg100

Issadissas Blogg

Ibland kommer böcker till en som gåvor. När jag fick Anna-Karin Palms senaste roman av en nära och viktig vän var det inte bara en present jag fick utan en GÅVA.

Ur boken steg mitt 80-tal upp och svepte in mig i minnena. På samma sätt som en av personerna i boken förflyttas i tiden så gjorde boken samma sak med mig. När jag igår morse klev ut i gränderna i Gamla Stan promenerade jag rakt in i de snötyngda gränderna kring julen 1986. Tystnaden, det gula ljuset från gatlyktorna som sken genom snömössorna, förväntan inför julen då jag och Karin skulle fylla tjugofem och tröttheten efter alla månader av mammas sjukdom.

När jag promenerade från Östermalmstorg till Slottsbacken imorse efter att just ha läst ut boken så kände jag att jag fått Staden tillbaka. Anna-Karin Palm låter Stockholm vara en av huvudpersonerna i boken. Hon beskriver hur våra minnen…

View original post 188 fler ord

Written by Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen

maj 17, 2015 den 7:34 e m

Kommentera

